Proč se stát členem věrnostního programu aerolinek

Pokud alespoň občas létáte, nejspíš jste zaznamenali, že letecké společnosti a aliance mají věrnostní programy. Cestující v nich sbírají míle či body, které mohou následně utratit za letenky zdarma, upgrade do vyšší třídy nebo si za ně něco koupit. Kdo létá často a je věrný jedné společnosti nebo alianci, může v rámci věrnostního programu získat vyšší status a s ním příslušné výhody - například vyšší počet připisovaných mil, přístup do salonků, přednostní nástup do letadla a tak dále.

Abyste získali u letecké společnosti vyšší status, musíte s ní nalétat kolem třiceti letů ročně. Je tedy jasné, že věrnostní programy se zaměřují především na osoby, které létají pracovně, protože zřejmě málokdo zvládne za kalendářní rok tolik dovolených. To ale zároveň neznamená, že by věrnostní programy dovolenkáře zcela ignorovaly. Konkurence aerolinek je totiž velká a každý věrný a vracející se zákazník se počítá.

Proč se tedy stát členem věrnostního programu, i když létáte jen příležitostně?

1. Sbíráte míle a můžete získat letenky (skoro) zdarma

Za každý absolvovaný let získáte určitý počet mil nebo bodů, které se vám sčítají na zákaznickém účtu. Když jich budete mít dostatečný počet, můžete si za ně objednat letenky. Zdráhám se říct "zdarma", protože obvykle se musí doplatit určité taxy. Ty mohou být v přepočtu pár set, ale i několik tisíc korun - záleží na trase a letecké společnosti. Nicméně i tak se může jednat o výraznou úsporu.

Možná namítnete, že nelétáte tak často a potřebný počet mil nikdy nenasbíráte. A přesně tady vycházejí věrnostní programy vstříc příležitostným zákazníkům: míle či body lze získat i jinak než létáním. Stačí nakupovat přes nákupní portály věrnostních programů, rezervovat si přes ně ubytování nebo pronájem auta nebo v nejhorším případě se dají míle i přikoupit. V Americe je nesmírně populární získávání mil za platby kreditní kartou. U nás  - a v Evropě obecně - toto příliš nefunguje a počet karet spolupracujících s věrnostními programy aerolinek je velice omezený.

Musím se přiznat, že nákupy přes nákupní portály věrnostních programů mám moc ráda. Dívám se na to tak, že pokud si chci nebo potřebuji něco koupit, proč nevyužít této možnosti a nezískat nádavkem míle do věrnostního programu? Občas se vyplatí taktizovat a počkat si na speciální akce, kdy se připisuje více bodů za jednu libru nebo euro, které utratíte.

2. Za míle můžete získat slevu na letenky

Když nemáte trpělivost čekat, až se vám na účtu nashromáždí dostatečný počet mil na letenku (skoro) zdarma, můžete dosud nasbírané míle vyměnit za slevu na letenku. Jen pozor, toto funguje jen při rezervaci na stránkách letecké společnosti. Pokud letenku vybíráte před cestovní kancelář nebo letenkový server na internetu, slevu nebudete moci uplatnit.

3. Mílemi můžete zaplatit další služby

Rezervace sedadla nebo odbavené zavazadlo navíc jsou další služby, které lze obvykle zaplatit mílemi z věrnostního programu. Toto se hodí, pokud u aerolinky nemáte vyšší status, který zpravidla tyto služby nabízí zdarma, a máte přebytečné míle, kterých se chcete zbavit.

4. Můžete získat upgrade do vyšší třídy

Získat upgrade zdarma do vyšší třídy je takový Svatý grál všech zákazníků leteckých společností. K této situaci zpravidla dochází tehdy, když se do třídy economy prodá více letenek, než je sedadel. Obvykle se totiž počítá s tím, že někteří cestující nedorazí, a díky overbookingu bude letadlo i tak plně obsazené. Když ale bohužel všichni cestující dorazí, je třeba těch několik osob "navíc" přesunout do třídy business (pokud je v ní volno) nebo na jiný let.

Asi nikdy se nedozvíme, přesně podle jakého klíče se volí, kdo půjde do businessu, ale členství ve věrnostním programu může hrát důležitou roli. Pokud bude na palubě osoba se statusem, dostane přednost před osobou s běžným členstvím, a osoba s běžným členstvím dostane přednost před osobou bez členství. Když si vezmete, že příležitostného cestujícího ani nenapadne zapsat se do věrnostního programu (protože si myslí, že ten je jen pro pravidelné cestující) a takových lidí bude na palubě valná většina, budete mít i vy bez jakéhokoli statusu a statisíců mil na kontě mnohem vyšší šanci získat upgrade.

Můj jediný upgrade zdarma do business třídy. Cestovala jsem na tu nejlevnější letenku, která existuje - proto odhaduji, že při upgradu hrálo roli moje členství v programu Flying Blue.

5. Urychlíte si tím rezervaci letenek a online odbavení

Členové věrnostního programu nemusejí při rezervaci letenek na webových stránkách letecké společnosti znovu a znovu vyplňovat své osobní údaje, číslo cestovního pasu a další požadované informace. Vyplní je jen jednou při registraci. Při každé další návštěvě webu aerolinky se stačí jen přihlásit a všechny údaje už jsou v systému. Toto sice asi nebude ten hlavní důvod, který vás všechny omráčí a poběžíte se honem přihlásit do věrnostního programu, je to ale rozhodně příjemné!

Komentáře

Oblíbené články